W Skierniewicach planowana jest budowa nowego Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (ZOL), który ma zapewnić opiekę dla 34 podopiecznych. Projekt ma na celu poprawę dostępności i jakości opieki długoterminowej w regionie. Inwestycja o wartości ponad 23 mln zł, z czego niemal 19,5 mln pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy, ma zakończyć się w czerwcu 2026 roku.
Dodatkowo, inne placówki opiekuńczo-lecznicze w Polsce również otrzymują wsparcie finansowe na poprawę efektywności energetycznej. Przykładem jest Zakład Opiekuńczo-Leczniczy w Przemyślu, który przeznaczył ponad 1,5 mln zł na termomodernizację swojego budynku, z czego ponad 1,3 mln zł pochodziło z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zasadniczym celem projektu będzie zmniejszenie strat ciepła, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza (w tym głównie dwutlenku węgla). Termomodernizacja ma potrwać do końca 2020 roku.
Samodzielny Publiczny Zakład Opiekuńczo-Leczniczy prowadzi opiekę całodobową o charakterze pielęgnacyjnym, opiekuńczym i rehabilitacyjnym, dając także podopiecznym możliwość kontynuowania terapii farmakologicznych i dietetycznych. Pacjentami są często osoby w zaawansowanym wieku (lecz nie wymagające hospitalizacji). W ramach opieki przemyski ZOL prowadzi dla nich także różnego rodzaju zajęcia i terapeutyczną aktywność kulturalno-rekreacyjną.
Wojewódzki Plan Transformacji dla województwa łódzkiego, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego (obwieszczenie nr 26/2024 wojewody łódzkiego z 30 grudnia 2024 r. w sprawie aktualizacji Wojewódzkiego planu transformacji województwa łódzkiego na lata 2022-2026), zawiera informacje na temat planowanych inwestycji w sektorze opieki zdrowotnej, w tym dotyczących zakładów opiekuńczo-leczniczych.
Opieka długoterminowa
Rekomendacja | Działania wymagające koordynowania na poziomie województwa | Uzasadnienie działania | Oczekiwane rezultaty wynikające z realizacji działań | Podmiot odpowiedzialny za realizację działań | Planowany rok lub lata, w których działanie będzie realizowane | Szacunkowe koszty działań | Zgodność działania z dokumentami strategicznymi w sektorze ochrony zdrowia | Wskaźniki realizacji Poszczególnych działań |
Rekomendacja 2.7.1. Dostosowanie infrastruktury opieki długoterminowej do rosnących potrzeb związanych z pogłębiającą się niekorzystną sytuacją demograficzną i epidemiologiczną w regionie. | Działanie 2.7.1.1. Tworzenie ośrodków udzielających świadczeń w zakresie pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej w szczególności w powiatach o najniższych wskaźnikach dostępności (pabianickim, bełchatowskim, pajęczańskim, łęczyckim, m. Łódź, kutnowskim, zgierskim, wieruszowskim, piotrkowskim, sieradzkim oraz wieluńskim.) | W 2023 r. woj. łódzkie zajmowało 13. miejsce w kraju pod względem liczby ośrodków pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej /100 tys. ludności ze wskaźnikiem 3,17 (poniżej średniej dla Polski o 17%). | Poprawa dostępności do długoterminowej opieki pielęgniarskiej świadczonej przewlekle chorym w środowisku domowym. | PWDL ŁOW NFZ | 2022-2026 | Szacowany koszt realizacji działania: około 16 mln zł | MPZ Strategia Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027 Zdrowa przyszłość ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021–2027, z perspektywą do 2030 r. KPO | Liczba ośrodków pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej. Liczba ośrodków pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej/100 tys. ludności. Liczba pielęgniarek udzielających świadczeń pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej/100 tys. ludności. |
Działanie 2.7.1.2. Utworzenie dodatkowych ośrodków stacjonarnej opieki długoterminowej (ZOL/ZPO) dla pacjentów dorosłych m.in. w m. Skierniewice (34 łóżka) i w powiecie tomaszowskim (25 łóżek) oraz rozwój bazy łóżkowej w szczególności w powiatach o najniższych wskaźnikach dostępności: opoczyński (15 łóżek), radomszczański (35 łóżek), wieruszowski (15 łóżek), m. Łódź (22 łóżka). | Ośrodków stacjonarnej opieki długoterminowej dla pacjentów dorosłych brakuje m. in. w północno-wschodniej części regionu (powiaty: łowicki, rawski, skierniewicki/m. Skierniewice, brzeziński) oraz w powiatach wieluńskim i zduńskowolskim). Bilans migracji w 2023 r. wyniósł: - 163. Średni czas oczekiwania na przyjęcie do ZOL/ZPO, wg BASiW, na koniec 2023 r. wynosił: przypadek stabilny: 33 dni, przypadek pilny: 6 dni (dane ŁOW NFZ). Rozwój bazy łóżkowej jest szczególnie wskazany na terenach, gdzie czas oczekiwania oraz liczba osób oczekujących w kolejce jest największa m.in. m. Łódź, powiat radomszczański. Ponadto rozszerzenie wskazane jest na terenie powiatów ze wskaźnikiem l. łóżek poniżej średniej dla województwa m.in. powiaty: bełchatowski, łaski, łęczycki, opoczyński i wieruszowski. | Poprawa dostępności do świadczeń opieki długoterminowej realizowanej w warunkach stacjonarnych, ograniczenie migracji pacjentów oraz skrócenie czasu oczekiwania na przyjęcie do ZOL/ZPO. | PWDL ŁOW NFZ | 2022-2026 | Koszt utworzenia 1 łóżka w ZOL/rok to 95 752,80 zł po nowej cenie zgodnie z wytycznymi AOTMiT. Szacowany koszt realizacji działania: około 14 mln zł/rok (koszt zakontraktowani a nowych ośrodków i dodatkowych łóżek w istniejących ZOL/ZPO). | MPZ Strategia Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027 KPO | Liczba ośrodków udzielających świadczeń w zakresie stacjonarnej opieki długoterminowej (ZOL/ZPO). Liczba ośrodków stacjonarnej opieki długoterminowej/100 tys. ludności. Liczba łóżek w ośrodkach stacjonarnej opieki długoterminowej (ZOL/ZPO) /100 tys. ludności. Średni czas oczekiwania na przyjęcie do ZOL/ZPO. | |
Działanie 2.7.1.3. Tworzenie zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie (po jednym zespole w następujących grupach powiatów: grupa I - skierniewicki, m. Skierniewice, łowicki, łęczycki, kutnowski, rawski, grupa II - radomszczański, piotrkowski, bełchatowski, m. Piotrków Trybunalski, opoczyński, tomaszowski). | Wskaźnik dostępności zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie w 2023 r. wyniósł 0,17/100 tys. ludności (12. miejsce w kraju, -37% w stosunku do średniej dla Polski). Zespoły funkcjonowały w powiatach: m. Łódź, sieradzkim, łaskim oraz bełchatowskim. | Poprawa dostępności do świadczeń zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie. | PWDL ŁOW NFZ | 2022-2026 | Szacowany koszt realizacji działania: około 7 mln zł. | MPZ Strategia Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027 Zdrowa przyszłość ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021–2027, z perspektywą do 2030 r. KPO | Liczba zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie Liczba zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie/ 100 tys. ludności. | |
Działanie 2.7.1.4. Utworzenie, co najmniej dwóch oddziałów przewlekłej terapii wentylacyjnej dla pacjentów dorosłych, posiadających po 20-30 stanowisk do długoterminowej respiratoroterapii (brak możliwości wskazania konkretnego obszaru – w woj. łódzkim jest tylko jeden ośrodek - w m. Łodzi). | W 2023 r. w woj. łódzkim funkcjonował jeden ośrodek stacjonarny (zakład opiekuńczo- leczniczy) dla dorosłych wentylowanych mechanicznie w Łodzi, posiadający 20 miejsc dla pacjentów. Wskaźnik liczby ośrodków na 100 tys. ludności wyniósł 0,04 (ostatnie miejsce w kraju, poniżej średniej dla Polski o 75%). | Poprawa dostępności do stacjonarnej opieki długoterminowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie. Odciążenie oddziałów intensywnej terapii. | PWDL ŁOW NFZ | 2022-2026 | Szacowany koszt realizacji działania: około 29 mln zł. | MPZ Strategia Polityki Zdrowotnej dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027 KPO | Liczba ośrodków stacjonarnych dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie Liczba ośrodków stacjonarnych dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie/ 100 tys. ludności. Liczba łóżek/miejsc w oddziałach/ zakładach opiekuńczo- leczniczych dla pacjentów dorosłych wentylowanych mechanicznie. |
Obwieszczenie nr 26/2024 wojewody łódzkiego z 30 grudnia 2024 r.
PAP
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Opieka Senioralna to portal dla opiekunów osób starszych, kierowników domów pomocy społecznej, domów opieki oraz osób odpowiedzialnych za politykę senioralną w gminach.
Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a
03-918 Warszawa