Logo strony

Ustawa powodziowa 2025 - jednorazowy dodatek 2 000 zł dla pracowników socjalnych

Redakcja PortaluRedakcja Portalu
03.07.2025
Aktualny

Powódź
Nowelizacja ustawy powodziowej z maja 2025 roku przynosi ważne wsparcie dla pracowników socjalnych jednostek pomocy społecznej. Dzięki nowym przepisom osoby zatrudnione tychże placówkach mogą otrzymać jednorazowy dodatek w wysokości 2 000 zł brutto. Dowiedz się, kto może skorzystać z tego świadczenia, jakie są warunki jego przyznania oraz jak nowe rozwiązania wpływają na sytuację pracowników sektora pomocy społecznej po powodzi z 2024 roku.


Ustawa z 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2025 poz. 680) wprowadza istotne zmiany dla pracowników socjalnych zatrudnionych w jednostkach pomocy społecznej gmin dotkniętych powodzią, która miała miejsce jesienią 2024 roku. Oto najważniejsze z nich.

Zasady przyznawania dodatku 2 000 zł brutto dla pracowników socjalnych

Na mocy ustawy z 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2025 poz. 680), pracownicy socjalni jednostek pomocy społecznej mogą otrzymać jednorazowy dodatek w wysokości 2 000 zł brutto. Dodatek ten jest formą docenienia zaangażowania w działania na rzecz osób poszkodowanych w wyniku powodzi w 2024 roku.

Kto może otrzymać dodatek?

Dodatek przysługuje pracownikom socjalnym DPS do których obowiązków należy przeprowadzenie rodzinnych wywiadów środowiskowych, przeprowadzającym te wywiady od dnia 1 stycznia 2025 r. z osobami i rodzinami poszkodowanymi w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r. na obszarze gmin określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w tym pracownikom socjalnym przeniesionym do wykonywania tych obowiązków, którzy spełniają następujące warunki:

  • Są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę (na czas określony lub nieokreślony) w jednostkach pomocy społecznej finansowanych z budżetu państwa, takich jak DPS, OPS, PCPR, ROPS.

  • Pracują na co najmniej ½ etatu. W przypadku niższego wymiaru etatu, dodatek jest wypłacany proporcjonalnie.

  • Pozostawali w stosunku pracy na dzień 1 czerwca 2025 r.

  • Jednostka, w której są zatrudnieni, znajduje się na terenie gminy objętej przepisami ustawy w związku z klęską powodzi.

  • Wykonywali obowiązki związane z usuwaniem skutków powodzi, np. wsparcie mieszkańców, organizacja pomocy, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

Zasady wypłaty dodatku:

  • Dodatek ma charakter jednorazowy i wynosi 2 000 zł brutto (przed opodatkowaniem i potrąceniem składek ZUS).

  • Wypłata następuje automatycznie przez pracodawcę, bez konieczności składania wniosku, chyba że pracownik jest zatrudniony w kilku uprawnionych jednostkach – wtedy należy złożyć oświadczenie o wyborze jednej placówki do 30 czerwca 2025 r.

  • Dodatek powinien zostać wypłacony najpóźniej do 31 lipca 2025 r.

  • Nie przysługuje osobom, które otrzymały już analogiczne świadczenie z innego tytułu (np. na podstawie wcześniejszych przepisów dotyczących powodzi).

arrow
Źródło

Ustawa z 9 maja 2025 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2025 poz. 680).

Redakcja Portalu
Autor

Redakcja Portalu

Opieka Senioralna to portal dla opiekunów osób starszych, kierowników domów pomocy społecznej, domów opieki oraz osób odpowiedzialnych za politykę senioralną w gminach.

Loading...
Loading...
E-book
Logo strony

Kontakt

Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a

03-918 Warszawa

Obserwuj nas

Partnerzy serwisu

Copyright 2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone